جستجوی پزشکان

عفونت های انگلی

عفونت های انگلی
سه‌شنبه 07 آگوست 2018

عفونتهای انگلی:

رژیم تجویز شده برای پاتوژن قارچی پنوموسیستیس ممکن است از بیماران سروپوزیتیو در مقابل انگل توکسوپلاسماگوندی که باعث پنومونی بیماری احصایی بعضی اوقات و به طور شایع تر از ضایعات دستگاه عصبی مرکزی CNS می شود نیز محافظت نماید فواید نگهداری بیمار پیوند HSC  بر روی درمان روزانه TMP-SMX برای یک سال بعد از پیوند عبارتند از حفاظت در برابر لیستریا مونوسیتوژن بیماری نوکاردیایی و همچنین عفونت های برنز با استرپتوکوک پنومونیه هموفیلوس انفولانزا که در نتیجه عدم توانایی مغز استخوان نابالغ جهت پاسخ به آنتی ژن های پلی ساکاریدی ایجاد می شوند.

با افزایش مسافرت های بین المللی بیماری های انگلی که به طور نمونه به زیستخوان های محیطی خاصی محدود ممکن است فعال شدن مجدد را در بیماران خاصی بعد از پیوندHSC برهنگی زن بنابراین در بیماران ای با تاریخچه مناسب قبل از پیوند غربالگری و یا درمان نشده اند یا در بیمارانی با مواجهه اخیر ارزیابی برای عفونت با استرونژیلوئیدز، لیشمانیا یا علل مختلف انگلی بیماری اسهالی ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم ، میکروسپوریدیا ) ممکن است تضمین شود .

عفونت های ویروسی:

دریافت کنندگان HSCT مستند عفونت با انواع ویروس ها شامل سندرم های اولیه و فعالیت مجدد به دلیل افتر انواعHHV عفونت های حاد ویروس‌های منتشر در اجتماع می شوند.

ویروس هرپس سیمپلکس:

دو هفته اول بعد از پیوند اکثر بیماران سرو پوزیتیو از نظرHSV شروع به ترشح ویروس از اورو فارنکس می‌کنند با گذشت زمان توانایی جدا کردنHSV کمتر می‌شود پیشگیری با آسیکلو ویر ( یا والا سیکلوویر ) در دریافت کنندگان HSCT سروپوزیتیو ، موکوزیت را کاهش داده و از پنومونی HSV ممانعت می‌کنند وکالت نادر که تقریباً فقط در دریافت‌کنندگان آلرژن HSV-1 گزارش شده از از وفاژیت  معمولاً به دلیل HSV-1  بیماریهای آنو ژنیتال( عموما به دلیل HSV-2 ممکن است باپروفیلاکسی آسیکلوویر قابل پیشگیری باشد برای بحث مفصل تر به فصل ۱۷۹ مراجعه کنید.

ویروس واریسلازوستر :

فعالیت مجددVZV به صورت هرپس زوستر تظاهر میکنند و شاید اولین ماه و به طور شایع در چند ماه پس از پیوند حادث می شود میزان فعالیت مجدد برای دریافت کنندگان آلوژنیک پیوندHSV حدود ۴۰ درصد و برای دریافت کنندگان اتولوگ ۲۵ درصد است.

در بیماری که ایمنی سرکوب شده دونای محدود می تواند به سرعت به صورت منتشر درآید خوشبختانه بیماری منتشر معمولاً با مقادیر زیاد آسیکلوویر قابل کنترل است.

چون در بیماران پوستی انتشار هرپس زوستر زیاد است در برخی مراکز برای پیشگیری از بیماری شدید آسیکلوویر به صورت پروفیلاکتیک تجویز میشود آسیکلوویر به مقدار کم ۴۰۰ میلی‌گرم خوراکی سه بار در روز در پیشگیری از فعالیت مجددVZV هم ممانعت می‌کند بنابراین تدوین آن فقط به مدت شش ماه بعد از پیوند از زونا  پس از قطع درمان جلوگیری نمی‌کند تجویز مقادیر کم به مدت یکسال کامل پس از پیوند موثر بوده و ممکن است اکثر موارد زونا را درمان نماید.

سیتومگالو ویروس :

آعاز بیماری CMV  پنومونی بینابینی سرکوب مغز استخوان رد پیوند هپاتیت ، کولیت ) معمولاً بین ۳۰ تا ۹۰ درصد روز پس از پیونHSV رخ می دهد یعنی زمانی که شمارش گرانولوسیت کافی است اما بازسازی دستگاه ایمنی کامل نشده است.

بیماریSMV به ندرت زودتر از ۱۴ روز پس از پیوند ایجاد می شود و ممکن است حتی چهار ماه پس از عمل آشکار گردد این بیماری نگرانی عمده ای را در ماه دوم پس از پیوند به خصوص در گیرندگانHSCT هالوژن ایجاد می کند در مواردی که مغز استخوان دهنده فاقد سلول هایT بیماری ممکن است زودتر تظاهر نماید استفاده از آلمتوزوماب جهت جلوگیری اGVHD در پیوند بدون از بین بردن میلوئید با افزایش بیماریSMV همراه بوده است بیمارانی که برای پروفیلاکسی درمان پیشگیرانه یا درمان گان سیکلوویر دریافت می کنند ممکن است پس از چهار ماه از پیوند دچار عفونت راجعهCMV گردن و به نظر می‌رسد که درمان ایجاد پاسخ ایمنی طبیعی عفونتCMV و به تاخیر می اندازد اگر چه بیماریCMV ممکن است به صورت گرانولوسیتوپنی، تب منفرد ترومبوسیتوپنی یا بیماری گوارشی تظاهر کند اما شایعترین علت مرگ ناشی از عفونت CMV در زمینه پیوندHSC پنومونی میباشد .

استفاده از خون تصفیه شده یا عاری از CMV به صورت استاندارد عفونت  اولیه CMV فقط وقتی در پیوند آلوژنیک رخ می‌دهد که اهداکننده سر و پوزیتیو از نظرCMV گیرنده سرو نگاتیو باشد بیماری ناشی از فعالیت مجدد یا اضافه شدن عفونت با سوریه دیگر از فرد اهدا کننده نیز در دریافت کنندگان آلوده بهCMV شایع است و اکثر بیماران سروپوزیتیو  که تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند.با یا بدون یافته های بالینی ،CMVرا دفع کند .

بیماری شدید CMV دریافت‌کنندگان آلوژنیک نسبت به آتولوگ  شاید تر از اغلب باGVHD همراه می باشد علاوه بر به مغز استخوان و با شروع تظاهرات بیماریCMVدر دریافت کنندگان HSCT شامل تب یا بدون آرترالژی ، میالژی  هپاتیت وازوفاژیت است.

ایجاد زخم به دلیل CMV در هر دو قسمت فوقانی و تحتانی دستگاه گوارش رخ داده و تمایز مابین اسهالGVHD,CMV مشکل است پیدا کردنCMV در کبد بیمار مبتلا بهGVHD ضرورت آن به معنای این نیست که علت اختلال آنزیم‌های کبدیCMV می باشد جالب توجه است که تظاهرات چشمی و عصبی عفونتCMV که در بیماران مبتلا به ایدز شایع از بیمارانی که بعد از پیوند چه بیماری میشود ناشایع است .

0919-300-2325